Originea costumului romanesc
Insusi Alexandru Vlahuta aminteste acest fapt in opera sa “Din trecutul nostru”. Si anume:
Imbracamintea lor era o tunica pana la genunchi, stransa c-o cingatoare peste mijloc, itari largi, legati la glezna cu sfoara sau varati in opinci, pe deasupra o manta lunga fara manici, incopcita pe umar, — fruntasii purtau o caciula tuguiata, cei de rand umblau cu capul descoperit. Femeile erau inalte, zvelte, mandre la port, cu o dulce mladiere-n miscari si cu multa blandete si duiosie in chipul lor frumos, in ochii lor mari, galesi, umbriti de gene lungi. Purtau o haina usoara pana in calcaie, pe deasupra o dulama pana la genunchi, stransa la brau, pe cap o broboada de in sau de canepa, margele la gat, si flori in cosite. Ele vedeau de casa, torceau, teseau, cresteau copiii.
O marturie in plus este adusa si de Mihail Sadoveanu, ce povesteste ca:
Portul de dac il poarta si astazi taranii nostri de la munte, mai ales momarlanii din valea superioara a Jiului. Padurencele din Hunedoara, taranii din jurul Gradistei si a Boutarilor (linga Gradistea) si-au pastrat, neschimbat, pe langa chip, imbracamintea dacilor. Bubourile (saricile) sint haine tipic dace.
Simboluri si surse de inspiratie
- pasari
- animale
- oameni
- flori
- frunze
- roadele campului
Asemanari si diferente intre cusatura si broderie
Cusatura iilor si a camasilor barbatesti se realizeaza pe fire numarate (de obicei, pasul de lucru este de doua fire), in timp ce broderia se realizeaza pe baza de desen. In timp ce cusatura este folosita la decorarea camasilor, broderia este utilizata la infrumusetarea cojoacelor, sumanelor etc.
Incheiere
Costumul traditional romanesc confirma vechimea si continuitatea existentei poporului nostru pe aceste meleaguri. E momentul sa contribuim impreuna la pastrarea lui, in forma cea adevarata, mostenita de la strabuni! E momentul sa tesem, sa coasem si sa ducem mai departe in timp valorile si credintele poporului roman!